Rödikk


Välkommen till Region Östergötlands digitala kulturkluster – RÖDIKK

Med kunskapsspridning, inspiration och innovativt tänk vill RÖDIKK bidra till ökad användning av nya digitala möjligheter vid förmedling och gestaltning av kultur i Östergötland.

Om Rödikk
Inspiration, idéer och innovation
Rapporter, undersökningar, analyser & guider
Kontakt och intresseanmälan
Kluster?

Aktuellt

Klusterträff 5 december – Höstens sista RÖDIKK-aktivitet blir under eftermiddag den 5 december på Östergötlands museum.  Denna gång bjuder vi på dansk inspiration från Vores Museum och Roskilde universitet. Mail med anmälningslänk har skickats till alla medlemmar. Om du saknar den, hör av dig till bo@nosp.se

Om Rödikk

RÖDIKK vänder sig till:

  • kulturaktörer ex. institutioner, utövare och föreningar
  • teknikleverantörer, utställningsproducenter, spelutvecklare
  • studenter och lärare på MT, GDK och KSM
  • innovatörer och entreprenörer
  • alla som är intresserde av modern, innovativ gestaltning och förmedling av kulturuttryck

Initialt riktar sig klustret mot kulturarv och scenkonst, men ser på sikt att alla former av kultur ska kan dra nytta av verksamheten. RÖDIKK drivs av Norrköping Science Park i samverkan med RISE Interactive och regionens enhet för kultur och kreativitet.

Vårt uppdrag:

Klustret ska förmedla kunskap och möjligheter genom att samla kulturrepresentanter från hela regionen tillsammans med tekniska och andra relevanta utvecklare. Kunskapsförmedling ska vara dubbelriktad så även tekniksidan får bättre insikt i de olika förutsättningar som kulturen har.
Klustret ska erbjuda inspirerande kunskapsevenemang, nyhetsbrev och erfarenhetsspridning. Klusterdeltagare erbjuds att under hösten ta del av en utlysning från Region Östergötland i syfte att stärka digital kulturförmedling.

Inspiration, idéer och innovation

Resultat från lyckat Hack for Heritage

Riksantikvarieämbetet har publicerat resultatet från senaste hacket. Bra inspiration för vår egen RÖDIKK Innovation Camp den 5 november. Läs resultaten genom klick på bilden till höger.

Region Skåne stärker samverkan mellan film- och spelbranschen

Region Skåne skapar plattform för att knyta spel och film närmare varandra. initiativet är inte helt olikt vår klusteridé. Läs mer om detta på Region Skånes web.

RÖDIKK på VR-träff i Gävle

Storytech i Gävle höll möte om lagring, samarbeten och starka strukturer inom VR-området. RÖDIKK’s Madeleine Kusoffsky från RISE Interactive i Norrköping var med och passade på att ställa frågor och filma. Se resultatet i klippet till höger.

Läs mer om Gävleborgs satsning på VR och digitalt berättande på Storytech’s web

Tre avsnitt om digital förmedling i K-podden

RAÄ’s K-Podd går i tre avsnitt genom våra museers digitala förmedling. Intressant och givande lyssning där vi i tredje delen hör vi Carl Heath ge sin syn på svenska museers digitala förmedling idag. Carl Heath har nyligen tilldelats regeringens uppdrag att leda en nationell satsning på medie och informationskunnighet (MIK).

K-podd 41, 42 och 43 om digital förmedling hittar du genom ett  klick på bilden till höger.

ArkDes visar ny utställning med Space Popular som ger en försmak av en ny och omvälvande framtid

Arkitektur- och designcentrum (ArkDes) på Skeppsholmen i Stockholm öppnade 19 september utställningen Space Popular: Värde i det virtuella. I framtiden lever du genom dina virtuella glasögon i två världar, en fysisk och en parallell virtuell. Arkitektduon Space Popular, som för första gången ställer ut i Sverige, vill ge besökaren en försmak av denna nya och omvälvande framtid genom att visa hur Östermalmstorgs t-bana, Gyllene Salen, Blå Porten och Stureplan kan se ut i framtidens parallella virtuella värld. Utställningen är unik eftersom den inte bara ska locka fysiska besökare utan även avatarer, dvs virtuella personer på distans, med användning av VR-glasögon. Mer information finns i pressreleasen här.

Utställningen har fri entré ochpågår till 18 november 2018 hos ArkDes på Exercisplan 4, Skeppshplmen, Stockholm. Läs mer om ArkDes, utställningen och öppettider

UNESCO presenterar Europas världsarv på ny insprerande web

UNESCO presenterar ny plattform för Europas världsarv med reseguider tillsammans med National Geographic. Besök Wold Heritage Journeys genom at klicka på bilden till höger

Holocaust Museum i Washington lanserar AR-app

Med unga studenter som målgrupp har Förintelsemuseet i Washington utvecklat an app med augmented reality (AR). Läs artikel och se video genom klick på bilden till höger.

App ska intressera franska tonåringar för kultur och konst

I Frankrike testar man en tinderliknande app för att intressera tonåringar för konst. Läs mer om intressant försök i Guardians artikel genom klick på bilden till höger.

Sirqus Alfon gör tekniken magisk

Missade du RÖDIKKs första klusterträff? Ingen fara. Vi har samlat några axplock från Erik Rosales presentation kring hur Sirqus Alfon använder teknik i sina föreställningar, utmaningar de tacklat och inspiration för hur man kan förhålla sig till ny teknik inom kulturen. Klicka på bilden till höger för att komma till artikeln.

Kom igång med 3D – RAÄ arrangerar workshop

RAÄ arrangerar 3-dagars workshop i kulturhistorisk miljö som visar alla stegen – från idé till upplevelse. Det hela gå av stapeln 17-19 oktober i Uppsala. Läs inbjudan och detaljer genom att klicka på bilden till höger

CyArk

CyArk är en ideell organisation som grundades 2003 för att digitalt dokumentera, arkivera och dela världens stora kulturarv och se till att dessa platser fortsätter att inspirera till fler underverk och nyfikenhet. Verkligen insprerande och intressant. Kulturarv från hela världen har anslutit sig. Klick på bilden till höger så kan ni läsa mer.

Artikel i DN om underjordiskt museum

I Helsingfors öppnar nu Amos Rex med ett nytt underjordiskt museum. Premiärutställning skapas av japanska konstnärskollektivet Teamlabs, som använder sig av ny teknik i form av bl a VR. Läs artikel i DN genom ett klick på bilden till höger. Färjan över brukar vara billg. Funderar på ett besök.

Arkeologen om varför vi digitaliserar våra minnen

Arkeologen Åsa Larsson, som nu arbetar hos RAÄ berättar i en podd på Tidningen Curie om varför vi digitaliserar våra minnen. Lyssna i spelaren till höger.

Virtuella modeller och ljudbilder i multisensoriska Vadstena kloster

Konstvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet driver ett tvärvetenskapligt och internationellt projekt kallat Det multisensoriska Vadstena kloster under senmedeltiden. Projektet vill:

  • utforska nya metoder inom kulturarvsforskningen
  • befrämja och utnyttja forskarsamarbete och
  • ge besökaren i Vadstena kloster möjlighet erfara ljud, ljus så som det kan ha upplevts av de människor som besökte platsen under senmedeltiden.
  • presentera en av Sveriges viktigaste medeltida kulturarvsmiljöer med tillägg av de icke-materiella aspekterna av kulturarvet i form av ljud och ljus.

Vadstena kloster finns med i projektet och forskarteamet använder modern teknik för att återskapa äldre tiders rumsupplevelse med ljud och virtuella miljöer. Enl 3D-modell av kyrkan har återinretts med digitaliserad medeltida utrustning. Rymd, färger och ljus återskapas i rummet. Till detta läggs även liturgisk växelsång. Läs mer på deras web. Lyssna och se också en presentation i spelaren till höger.

Alvin – Plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturarv

Uppsala Universitet utvecklar och driver Alvin i samverkan med kollegorna i Lund och Göteborg. Alvin är en plattform för långsiktigt bevarande och tillgängliggörande av digitaliserade samlingar och digitalt kulturarvsmaterial, men också en katalog över material som ännu inte digitaliserats.  I Alvin hittar man författar- och andra personarkiv, reklamaffischer, medicinhistoria, porträtt, bilder från polarexpeditioner, botaniska planscher, brev, skissböcker och mycket annat. Klicka på bilden till höger så är du där

MuseumNext – intressanta och internationella konferenser i höst

MuseumNext arrangerar två stora och intressanta konferenser i höst. Vi som inte kan medverka hoppas ändå att dom publicerar de bästa föreläsningarna  efteråt. Värt att ha koll på. Läs mer på deras web genom ett klick på bilden till höger.

Digital Klimt-utställning i Paris

Digital konst kan vara att uttrycka sig med digitala verktyg. Det kan också vara att bearbeta och förmedla traditionell konst med digital teknik. Här är ett fint exempel på det senare. Se film till höger och läs artikel om Gustav Klimts verk gestaltas innovativt vid utställning i Paris.

Digitala upplevelser på museum

RÖDIKK-kollegan Petra skickade en artikel som passar bra under rubriken Inspiration, idéer och innovation. Tänkte skriva något om den här, men kan inte komma på ett bättre sätt att få er att läsa den än att bara be er klicka på bilden till höger så kommer ni till atrikeln. Den innehåller riktigt inspirerande videor på bra exempel. Rubriken nämner immersiv och en bra tolkning av begreppet är omslutande och fångande.  På LIU har vi vass forskning kring detta och vill ni vet mer eller komma i kontakt med den är det bara att skicka ett mail till bo@nosp.se så hittar vi på något

Google Arts & Culture

Google Arts & Culture flödar av inspiration, id´ér och innovativa lösningar. RÖDIKK kan försöka vaar med där. Hör av er om ni vill göra ett försök. Klicka på bilden så kommer ni dit direkt.

RecoVR Mosul

RecoVR Mosul av The economist är ett intressant case som visar att digitalisering blir avgörande för att vi på något sätt ska kunna se kulturarv som gått förlorat på grund av krig. Klicka på bilden för att komma till artiklen med länkar till 360-video och poddar.

The Pen

I december 2018 visade vi en kort snutt om The Pen vid en konferens på Visualiseringcenter C i Norrköping. Några av er var där, men vi påminner i alla fall för The Pen är ett så lysande exempel på hur nya tekniska möjligheter kan hjälpa till att förmedla våra kulturarv. Läs mer om detta på Cooper Hewitt´s web

MI.mu The Gloves

Engelska artisten Imogen Heap har under flera år varit aktiv i The Gloves, som är ett sätt att revolutionera musikskapande och framförande. Hon är inte känd för den breda massan, men de flesta har säkert hört hennes Hide and Seek, som ofta används i film och dokumentärer. Projektet använder handskar med inbyggd teknik som kan styra sensorer genom rörelse. Här styr man syntar, men de kan också styra projektorer som skjuter visuals bakom eller på artister och dansare. Läs om The Gloves 

KLUB

KLUB har ett transmedialt berättande-format som väver samman kulturarvsplatserna i Skaraborg med lokala sägner och sagoväsen. Berättelserna utformas tillsammans med museipedagoger och skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde. Läs mer här

Wholodance – hur motion capture kan användas för dans

En två gammal artikel om projektet Wholodance. Tekniken är väl utvecklad nu  och används flitigt idag. Vore kul att utveckla något i vår region. Är du intresserad eller känner till liknande initiativ, hör gärna av dig. Projektet utforskar hur motion capture kan nyttjas för koreografer, lärare och även i bevarande av folkdans. Läs artikel här. Det finns även en kort video där.

Redan för 10 år sedan visades detta på NMM i Norrköping med dansgruppen Dom Dugliga. Ett par bilder på det finna här

Mixed Places

Sommaren 2016 gick hela världen omkring och letade Pokemons. Det ledde till ett projekt här på Norrköping Science Park som med finansiering av Visual Sweden tog fram en prototyp på en AR-app där man istället letade lokala berättelser och kulturarv i Industrilandkapet i Norrköping. Läs reportage på NOSP’s web. Uppföljning hittar ni här och här.

Nationell kulturarvsinkubator i Visby

Arkiv, bibliotek, museer och kulturmiljö är beroende av innovativa och sofistikerade lösningar för att bevara, utforska, tillgängliggöra och förmedla en mångfald av kulturarv, trots detta är det nuvarande utbudet av tjänster och produkter begränsat. Genom en nystartad inkubator i Visby öppnas möjligheter att utveckla nya lösningar med digital inriktning. RÖDIKK har etablerat god kontakt med inkubatorn och hoppas samarbeta redan i höst. Låt oss veta vilka behov ni har eller om ni funderar på vad ny teknik skulle kunna göra med just er verksamhet. Läs mer på deras web

Sandby borg i virtual reality

RÖDIKK-kollegorna på RISE Interactive medverkar i intressant VR-projekt kallat Sandby borg – en virtuell koppling. Samhällsrelevant dialog genom kulturarvet med Virtual Reality. Projektet undersöker hur VR-teknik kan användas som verktyg för att väcka känslor kring det hemska som hänt i Sandby borg. Tanken är att skapa en diskussion kring händelsen och hur denna kan relateras till idag.
Virtual Reality öppnar upp för möjligheten att blanda många media så som ljud, 3D, film och foto med interaktivitet där användaren t.ex. kan ta upp föremål eller vandra omkring. Tillsammans kan dessa delar skapa en stark upplevelse. Här hittar ni mer om detta.

Inside Explorer på Medelhavsmuseet

I Östergötland är vi bra visualisering. Ur 10 år gamla och mycket lyckade forskningsdemonstratorn Virtual Autopsy Table har nya tillämpningar gjorts. Det finns många exempel på Norrköpingsföretaget  Interspectral’s web. Kolla gärna in BBC-filmen till höger om installationen på Medelhavsmuseet i Stockholm.

Ännu ett gott exempel är 3D-versionen av ett unikt relikvarium hos Linköpings slott och domkyrkomuseum, som ni kan se här . Historien bakom denna visualisering är minst lika bra som tillämpningen. Men vi återkommer med denna vid senare tillfälle.

IdeK – en intresseförening för innovation, idéer, design, kommunikation och kulturarv

IdeK är en intresseförening för kulturarv och digital kommunikation som har till huvudsyfte inspiration, stöd och nätverkande. Föreningen är:

  • Ett forum för utbyte av idéer och erfarenheter kring digital kommunikation och innovation
  • En kanal för omvärldsbevakning och kunskapsförmedling
  • En plattform för nätverkande mellan institutioner, företag och enskilda experter

Mapping på C – när vi laddade Visualiseringscentret

2010 öppnande Visualiseringscenter C i Norrköpings industrilandskap. Kvällen på invigningsdagen avslutades med att ladda huset genom projection mapping av Anti VJ. Forskning på C är mer duktiga på detta och RÖDIKK vill gärna bidra till mer liknande installationer. Hör av er om det finns intresse.

Rapporter, undersökningar, analyser & guider

Slutrapport Kastis

Skövde högskola har drivit ett intressant projekt inom kulturarv och speldesign kallat Kastis. Slutrapport finns här och läsning rekommenderas varmt.

Nationell satsning på medie- och informationskunnighet (MIK) ska öka motståndskraften mot desinformation och näthat

Regeringen har beslutat om kommittédirektiv till en nationell satsning på medie- och informationskunnighet (MIK). Uppdraget innebär att arbeta med insatser som ökar människors motståndskraft mot desinformation, propaganda och näthat. Läs pressrelease här. I Östergötland är vi redan igång med MIK, bl a genom Film i Öst, där tidigre RÖDIKK-kollegan Hanna Hannerz var projektledare. Östergötland används  som exempel istörre rapport som ni kommer åt med ett klick på bilden till vänster. Där finns mer länkar och en sammanfattande rapport av professor Ulla Carlsson vid Göteborgs universitet

Konstnärers villkor i vår digitala tidsålder

En statlig utredning om konstnärers villkor är ute på remiss. En kort bilga på 55 sid kan läsas eller laddas ner här. Vill du läsa hela konstnärspolitiska utredningen finns den här

The Modern Swedish Pilgrim

Kairos Futures rapport om moderna pilgrimsvandrare i Sverige. En studie gjord inom ramen för ett av Visit Östergötlands pågående projekt och som bl a berör digitalisering. Klicka på bilden till vänter för rapporten som pdf.

DIGISAM – Samverkan för digitaliserat kulturarv

Digisam är en plattform där statliga aktörer tillsammans skapar gemensamma lösningar som behövs för alla ska få tillgång till ett digitaliserat och användbart kulturarv.

Digisam verkar för en informationsinfrastruktur med öppna informationskällor samt gemensamma tjänster, standarder och terminologier.

Arkiv, bibliotek, museer, och andra kulturarvsaktörer förvaltar stora mängder information och visionen är att denna ska finnas tillgänglig och användbar. Samverkan riktar sig i första hand till de medverkande men effekterna och resultat kommer alla till del.

Digitaliserad scenkonst i Östergötland – förstudie 2017

Syftet med denna förstudie är att klarlägga viktiga aspekter på och förutsättningar för en ökad digital tillgänglighet och ett ökat nyttjande av digitala verktyg och uttrycksformer i den östgötska scenkonsten.

Riksantikvarieämbetets guide för publicering av 3D-modeller

Här har RAÄ samlat information om god praxis vid publicering av 3D-modeller på externa plattformar, såsom till exempel Wikimedia Commons eller Sketchfab. Informationen vänder sig främst till museer och institutioner, men även till andra som snabbt och enkelt vill komma igång med publicering av egna 3D-modeller.

Riksteatern och digitalisering

Riksteatern har sedan flera år tillbaka undersökt hur scenkonsten på olika sätt kan använda sig av de olika möjligheter som en digitalisering innebär. Anledningen till att Riksteatern har engagerat sig i denna fråga är flera. Dels för att se hur digitalisering på olika sätt kan bidra till att skapa spännande scenkonst i nya format, dels för att se hur det kan öka tillgängligheten till scenkonst i olika delar av landet.

DIGISCEN – Digitala verktyg för fysisk scenkonst

Digiscen är ett initiativ för att tillgängliggöra och bevara scenkonst digitalt. Vi utvecklar digitala verktyg som underlättar för scenkonstproducenter att möta och föra dialog med ny och existerande publik. Förutom att filma, klippa och livesända föreställningar, erbjuder vi en distributionsplattform där producenter kan lägga upp intresseväckande teasers, trailers, intervjuer och regissörsamtal, samt interagera med publik och finansiärer.

Genom digitalisering kan vi nå grupper som normalt inte tar sig till scenerna och genom disitrbutionsplattformen kan vi bredda innehållet så att fler berättelser och röster kan ta plats.

Rapport från Riksantikvarieämbetet

Museers digitala förmedling – en nulägesanalys med fokus på hur museer i Sverige använder digitala metoder, produkter och innehåll i utåtriktad verksamhet

Kontakt och intresseanmälan

Anmäl intresse för medverkan i Rödikk!

  • För att skicka in din anmälan måste du godkänna att Norrköping Science Park sparar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

KLUSTER

När olika verksamheter ser nya och gemensamma möjlighet genom att kombinera sina respektive kunskaper, erfarenheter, behov, visioner och avnämare (slutanvändare, kunder, etc.) kan kluster vara ett bra första steg. Ett kluster byggs på att just olika medlemmar samlas, till skillnad från ett nätverk eller en bransch, där likheten istället är gemensam nämnare, ex. revisorer, utvecklare och lärare. Ett kluster passar mycket bra när forskning gett oss nya tekniska lösningar och en bransch eller marknad ännu inte formats.

Varför just detta kluster?

Det mesta i vårt samhälle har under 10 år genomgått en första fas av digitalisering, så även kulturella verksamheter. Parallellt har forskning och tekniska landvinningar över samma tidsperiod tagit stora och snabba steg, ex. skärmar, smarta mobiler, sensorer, skanning och internet. Teknik som får 10 år sedan befann sig i forskningslabbet är nu produkter som kan köpas och användas av alla. Under samma period har användare och samhälle mognat och tiden är mogen för ännu ett steg.
Genom att initiera ett kluster kring digital förmedling, gestaltning och berättande av kultur i Region Östergötland vill vi öka och bredda tillgång till kulturarv och de olika konstformerna genom digitala tjänster, ex. visualisering och interaktivitet. Klustret ska också vara avstamp mot en regional innovations- och utvecklingsplattform för digital förmedling av kultur, som gått under arbetsnamnet Open Lab.