L

Under 2012 deltog Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell i vår företagarutbildning Start Up. Nu firar deras bolag, design- och kommunikationsbyrån Edit & Björnen, fem år och för oss finns det en liten bonus i de alltid haft sitt säte i Norrköping Science Park. Det här är deras historia.

Det första ord som dyker upp i mitt huvud när jag kliver in i Edit & Björnens kontor i Norrköping Science Park är kreativitet. Rummet är fullt av minnen från tidigare uppdrag. Och så doften av trä. Ja, kontoret är både levande och inbjudande.

Att Karin och Johanna träffades och bildade Edit & Björnen för fem år sedan var verkligen något utav en slump. De båda studerade visserligen samtidigt på Grafisk Design & Kommunikation (GDK) vid Campus Norrköping, men det var vägen dit som kunde ha inneburit en helt annan slutdestination. Till att börja med kommer Karin från Oskarshamn, Johanna från Örnsköldsvik. Innan Karin bestämde sig för GDK besökte hon flera andra utbildningar i Sverige. Johanna å sin sida, sökte till GDK tre gånger, kom in men valde att tacka nej av olika anledningar.

– Vi skrev ett exjobb om tapeter tillsammans och det var då vi märkte att vi fungerade så bra ihop. Vi var bra kompisar innan också, och hade självklart andra bra kompisar men det var just det att vi kunde prestera så bra tillsammans, säger Johanna.

– Det här var sista terminen i årskurs 3. Innan dess hade vi egentligen inte arbetat tillsammans, bara vi, och jag tror att vi insåg att vi har samma arbetsmoral, fortsätter Karin.

Edit & Björnen startades direkt efter avslutad utbildning, om än samtidigt som de båda studerande konstvetenskap under ett halvår. Efter det valde de alltså att hoppa på vår företagarutbildning, Start Up.

– Vi kände att vi tvungna att gå på det här för då skulle vi få checklistorna för att ta det till nästa nivå och känna att vi faktiskt har ett riktigt företag, säger Karin.

– En bonus från Start Up-kursen är att vi träffade Johan och Peter på Significant Bit och vi har följts åt sedan dess och har arbetat tillsammans i flera olika projekt, fortsätter Johanna.

Mitt under pågående Start Up-kurs small det också till för Edit & Björnen. De tog hem priset för Årets stjärnskott på Agdagalan och de insåg på samma gång att det här blir på riktigt.

– Fram till dess hade vi nog tänkt som så att vi gör det här, får lite portfoliojobb och sedan söker vi ett jobb. Men nu visste vi att det här var karriären. Och de här treårsplanerna som man hade suttit och skrivit på blev plötsligt verkliga. Det blev så mycket att vi inte ens deltog på kursens sista tillfälle och hämtade ut vårt diplom, säger Karin med ett skratt.

Karin och Johanna har alltid känt sig nära Norrköping Science Park och valde att gå på så många mingel som möjligt i början för att få ut sitt namn och knyta nya kontakter. Nu, fem år senare, har man arbetat med kunder som Modo Hockey, Combitech, Lundbergs och Toyota Material Handling. De flesta kunderna är nationella men man har också arbetat mot ex. Finland och England. Drömkunder finns dock inte, däremot drömprojekt.

– Vi har pratat jättelänge om att vi ville göra öl, så det har vi gjort nu. Men öletiketter, något snyggt bokomslag eller en egen tapetkollektion med Borås tapeter vore kul, säger Johanna.

Edit & Björnen har, tillsammans med Peter Hagström, gjort sin första öl, “The Bear Beer”, och självklart utvecklat designen på dess etiketter.

Hade vi suttit i en källarlokal hade vi ju haft noll nätverk.

Edit & Björnen har, som sagt, alltid suttit i Norrköping Science Park. De har samma kontor nu som för fem år sedan men har utökat det med några kvadratmeter. Och de har ingen tanke på att flytta.

– Dels är läget så himla bra. Man kan gå in till stan, vi har nära till alla kunder och promenadstråket är väldigt lugnt och fridfullt. I början var det också väldigt viktigt för oss med tanke på att det är ett kontorshotell och det nätverk som följer med det. Ingen av oss kommer ju från Norrköping och vi hade visserligen kontakter via universitetet men inga i näringslivet. Hade vi suttit i en källarlokal hade vi ju haft noll nätverk, säger Johanna.

I och med 5-årsfesten börjar också ett nytt kapitel i Edit & Björnens historia. Den grafiska profilen byts ut vilket bl.a. inkluderar en ny logotyp. Detta eftersom de säger sig ha landat där man vill vara och vad man är i dagsläget. Var man ser sig själva om ytterligare fem år är dock, vilket är lätt att förstå, inte helt enkelt att besvara.

– Det är jättesvårt. Från starten har vi alltid satt upp treårsplaner, för det är ändå en period man kan ha en hyggligt bra översikt kring. Nu har vi hittat vår grej så vi kommer nog bara fortsätta att utveckla den och bara bli bättre och bättre, säger Johanna.

– Vi brukar också få frågan om vi ska bli fler men det kommer inte att hända. Det kommer vara vi två tills vi känner att det inte är kul längre och jag ser inte varför det skulle hända de närmaste 20 åren, säger Karin.

Vi vill fortsätta vara förebilder.

Nu väntar några spännande dagar inför utdelningen av Publishingpriset 2017 den 23:e oktober. Edit & Björnen är nominerade i printkategorin ”Verksamhetshistoria” för ”Gafflat – BT 70 år” på uppdrag av BT/Toyota Material Handling. Dessutom är man i full gång med arbetet att designa en borrigg som ska stå vid Slussen i Stockholm. Som ni vid det här laget säkert förstått finns det egentligen ingen gräns för vilka uppdrag Edit & Björnen tar sig an.

– Förra året blev vi utsedda till ”Årets unga ambassadörer” av Norrköpings kommun och Företagarna vilket är jättehäftigt. Vi vill fortsätta vara förebilder och sedan är målet att fortsätta göra det vi tycker är kul på ett hållbart sätt. Att alltid ha roligt, avslutar Karin Denfors.

Längst ned till vänster syns “Gafflat – BT 70 år” som är nominerat till Publishingpriset 2017.