Edvira inbjudna till Dallas för konferens inom programmering i skolan

Fredrik Larsson
5 sep 2018

2016 deltog Linnea Rothin och Marcus Nygren i den då nystartade förinkubatorn LiU Impact Factory. I samma veva grundade de Edvira som arbetar med programmering för skolan i alla dess former. Som ett brev på posten kom strax därefter också beslutet om att införa programmering i skolan år 2017. Nu, två år senare, är Edvira inbjudna att tala vid en konferens i Dallas, Texas, som arrangeras av Code.org, världens största organisation inom – just det – programmering i skolan.

Code.org, som alltså är världens största organisation inom programmering i skolan, har som mål att alla barn ska ha möjligheten att programmera. Deras fokus ligger främst på USA där programmering i skolan växer snabbare än något annat ämne och där 3 av 5 elever i dagsläget har ett konto på Code.org. Med ett team på över 100 personer når de idag också ut till 180 länder där deras innehåll används på över 60 språk. Till sin hjälp har de dock 85 internationella partners och Edvira är en av dem.

– Via internationellt partnerskap med Code.org:s ”Hour of Code” kan vi erbjuda Sveriges kommuner och alla friskolor att kostnadsfritt få en introduktionen i programmering. Hour of Code är världens största utbildningsevenemang. Syftet är att alla barn och ungdomar i hela världen under en timme i december ska ha möjlighet att lära sig programmering, säger Marcus Nygren, Designchef på Edvira.

Hur har det här förändrat skolornas arbete och inställning till ämnet?

– I snitt har 4 av 5 av våra 40 partner-kommuner blivit mer positiva till programmering av att göra Hour of Code. 9 av 10 kommuner tycker att Edvira hjälpt kommunen att nå ut till fler elever. För oss har det lett till flera roliga kommunuppdrag och på universitet. Många lärare vi pratar med upplever sin första timmes kod i klassrummet som att hoppa bungy-jump. Nervöst före men en fantastisk känsla av att “Jag klarade det!” efteråt. När läraren får rätt verktyg och kompetens är allt möjligt, fortsätter Marcus Nygren.

Marcus Nygren guidar deltagare på Code Summer Camp 2018. Foto: Crelle

Just ”Hour of Code” har lockat över 100 miljoner elever världen över. Sedan 2013 har fler tjejer provat datavetenskap än under de senaste 70 åren.

Nu är ni inbjudna till deras första summit där de bjudit in alla internationella partners. Ni är en av de som ska få hålla en föreläsning på 15 minuter, hur känns det?

– Vår titel heter “Addressing Gender Equity in CS Education”. Code.org är själva extremt medvetna om vikten av inkludering och mångfald, så det känns otroligt hedrande och som ett erkännande att vi har fått det ämnet, säger Linnea Rothin, VD på Edvira.

Vad ska ni föreläsa om?

– Hur länder bör och kan sätta jämställdhet centralt när de inför programmering i skolan. Många länder, inklusive Sverige, vill att programmering i skolan ska minska gapet mellan kvinnor och män men har sedan inte en plan för hur. Samtidigt finns all forskning på plats för att minska klyftorna och vända trenden, och nu är det dags att arbeta enligt de modellerna och samarbeta länder och organisationer emellan, fortsätter Linnea Rothin.

Linnea Rothin, VD och Marcus Nygren, Designchef på Edvira.

Edvira har nu varit i gång i två år och har sitt kontor på Coffice i Strykbrädan. Idag arbetar de med att utbilda lärare, göra samhällsförbättrande läger för tjejer och killar och utvecklar läromedel i programmering till kommuner och utbildningsföretag. De är också delaktiga i implementationen av de nya läroplanerna.

– Programmering i skolan leder till fler kvinnliga ingenjörer bara om det lärs ut inkluderande, och nästan alla länder, kommuner, skolor, myndigheter och företag saknar verktygen för hur. Det har vi utvecklat och förfinat verktyg för under de år som vi hittills varit verksamma, säger Marcus Nygren.

Nu när planet snart lyfter, vad har ni för förhoppningar och vad tror ni att detta kan innebära för ert fortsatta arbete med Edvira?

– Vi kommer att lära oss enormt mycket under konferensen, som vi kommer ta med oss tillbaka till regionen och Sverige. Det är viktigt att jobba med ett globalt perspektiv med programmering i skolan. Deltagandet kan också bli en fantastisk start på fler samarbeten och uppdrag i andra länder, avslutar Linnea Rothin.